Några ord om motivation

Motivation – kanske en av de absolut starkaste orsakerna till varför vår träning blir av eller inte blir av. Vissa människor har inga som helst problem med att hålla motivationen uppe. Samtidigt som det finns en motpool som inte klarar av att hålla den uppe. Hur gör man för att bibehålla sin motivation vecka efter vecka, månad efter månad och år efter år? Bra fråga, det är svårt att hitta ett generellt svar som passar alla. Därför utgår jag från mig själv i detta inlägg och tipsar om hur jag gör för att hålla min motivation uppe och ännu viktigare, vad jag gör när den sjunker.

Den allra största orsaken för mig om och när motivationen sjunker är att träningen blir ett måste, ett tvång och framförallt om den dessutom har blivit för enformig och mest går på rutin. Visst, jag tvingar mig många gånger att träna för att nå mina mål. Men varje pass bör då ha ett syfte. Det är inte alltid det händer. Jag fastnar i rutinen, jag springer 10 km och vet inte varför jag gjorde det. Vad gav det? Förbättrade jag något? Inte alltid, även om varje pass ska ha ett syfte så är dessa pass ibland ändå oerhört välkomna, lite motsägelsefullt, men så är det. Att springa utan krav. Bara det inte blir för många av dem. Det är då det blir tråkigt. Att ha sprungit 15 mil en månad och inte uppleva någon förbättring kan sänka vem som helst.

Variationen är viktig tycker jag. Att bara träna en disciplin blir också enformigt och ökar dessutom skaderisken. Även som triathlet kan det bli enformigt eller att t.ex. en gren blir tråkigare än de andra. Just nu brottas jag med cyklingen som jag inte riktigt hittar kärleken till så här års. Det tar emot att sätta sig på en cykel inomhus och trampa en timme eller två. Variera dina pass. Spring på nya platser, spring med andra, spring med musik, spring kort, spring långt, anmäl dig till ett lopp.

Målgång LIdingöloppet 15K 2016

I just löpningen finns det så oerhört mycket man kan göra för att motivera sig. Jag har en kärlek till att springa i skitväder samt göra lite udda varianter i passen. T.ex. springa långt på ett begränsat område. Springa långa raka landsvägssträckor är också något jag gillar. Att ge sig in på en väg som är så lång och rak men att man ändå inte ser slutet. Då njuter jag.

Sprang denna för ett par veckor sedan 🙂 Uppförsbacke i 3 km. Vände när jag kom upp och sprang ner igen.

Om inget av ovanstående hjälper. Testa ny utrustning. Ja, det är ju tyvärr en kostnadsfråga många gånger. Men nya prylar kan få motivationen att skjuta i höjden. Skrev om detta för lite sedan då jag bytte min träningsklocka.

En liten kort lista som du kan upprepa för dig själv om motivationen tryter. Testa något av nedan då.

  • Variera passen och utför dem på nya platser
  • Byt träningsform
  • Be en vän om hjälp. Peppa varandra.
  • Berätta på sociala medier innan passet att du ska göra det. Svårare att backa ur då. Skryt efteråt. Det är ok, du har ju gjort något bra och det kan dessutom peppa andra.
  • Våga stå över ett pass ibland. Då är du mer taggad nästa gång.
  • Ny utrustning. Kan räcka med ett par nya tights.
  • Gör udda saker som få folk att höja på ögonbrynen. Var stolt efteråt.
  • Följ inspiratörer på sociala medier. www.triathlet.nu (Jag själv)
  • Anmäl dig till ett lopp. Då måste du hålla igång för att nå målet.

Jag kan inte garantera dig att listan ovan passar alla, men jag tror att alla kan hitta något bra i den. Det finns många knep, men får inte plats med alla här. Fråga gärna om du undrar över något eller behöver lite extra pepp 🙂

Önskar er en fin helg och glömt inte bort hur fantastiska ni är.

Hörs
/Niclas

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras