Jämförelsefällan

Vi vet alla att den finns där, att den lurar bakom hörnet. Jämförelsefällan. Hur mycket vi än försöker värja oss mot den så attackerar den när vi minst anar det. I alla fall fungerar jag så och jag gissar, rätt många fler. Har du det minsta lilla tävlingsmänniska i dig så har du med all säkerhet någon gång eller kanske varje gång jämfört dig med andra. Jag föll som ett starkt offer för jämförelsefällan för ett tag sedan. Jag trodde att jag hade full koll, men icke.

Jag intalade mig själv hela tiden att jag inte brydde mig om vad mina kompisar presterade på olika lopp och på träning. Jag vart så pass duktig på att ljuga för mig själv att jag verkligen trodde på det. Trodde att jag hade koll. I själva verket så bröts jag ner lite för varje gång jag inte presterade det jag trodde att jag skulle göra. Jag nådde inte mina mål som jag allt som oftast tidigare nått. Varför händer detta? Varför når jag inte målet längre? Jag har ju alltid satt upp realistiska mål och sedan nått dem.

Jo, jag hade mycket riktigt satt upp mål, men det var inte mina mål jag hade satt upp. Det var någon annans mål, någon jag jämförde mig med. Det kan, med mycket stor försiktighet vara bra att jämföra sig också. Men då måste man vara väldigt säker på att man har samma förutsättningar som den man jämför sig med. Annars är det helt förkastat och i många fall, som mitt, bara destruktivt och nedbrytande. Det finns egentligen bara en enda person du kan jämföra dig med. Det är dig själv från i går. Men inte ens då har du samma förutsättningar. Det är så många faktorer som avgör vad du kommer att prestera idag jämför med igår. Nedan är två bilder från samma distans, samma år och ungefär lika långt in i loppet. Men två olika tävlingar, Den första i juni och den andra i augusti.

Triathlon 70.3 Halmstad juni 2018
Triathlon 70.3 Gdynia augusti 2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Detta visar sig inte minst på elitidrottarna, kanske visar det sig allra mest där just för att de är i blickfånget hela tiden och förväntas prestera på en viss nivå. Har de då en dålig dag så uteblir prestationen och det blir rubriker i tidningarna som säger ”Fiasko”, ”Totalt misslyckade” och liknande. Hur nedbrytande kan det vara? Så tacksam över att slippa den biten.

Jag ska inte skriva en uppsats om detta men vill avsluta med att oavsett vilken nivå du presterar på, oavsett vad dina mål är och avsett vad resultatet blir. Så blir det som det blir. Det var det bästa du kunde den dagen. Gjorde du ditt bästa så kan du inte kräva mer av dig den dagen. Kanske sprang du ett lopp och kom i mål på en 10 minuter långsammare tid än året innan. Ja, först och främst är du ett år äldre. Förutsättningarna för loppet kan variera väldigt. Förra året var det kanske sol, 17 grader och vindstilla. Detta året var det mulet, regn, blåst och 11 grader. Det är många faktorer som påverkar resultatet och i detta fall kan du omöjligt med vettig statistik ens jämföra dig med dig själv.

Bilderna nedan föreställer målgången på samma lopp från 2016, 2017 och 2018.
Skillnaden mellan målgångarna är drastisk p.g.a. olika förutsättningar.
Loppet är en dryg halvmara i terräng och heter Österlen Spring Trail.

Må gott och prestera på din nivå så ses vi kanske där ute en dag.

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras