Hallå trafikant

Hallå trafikant. Ett klassiskt gammalt namn på ett radioprogram som gick för många år sedan. Ett program där det diskuterades trafik. Ett alltid lika aktuellt ämne som tycks röra upp många känslor hos en del personer. Att vara trafikant, vad innebär det? För mig är det alla som på något sätt tar sig fram i trafiken. Sedan om det sker med bil, motorcykel, cykel, rullskidor eller gående det spelar mindre roll. Du är trafikant.

För det mesta fungerar trafiken alldeles utmärkt. När lagarna efterföljs och man använder det sunda förnuftet. Det senare är något som tyvärr ofta saknas helt i trafiken. Detta gäller också samtliga typer av trafikanter. Det finns tillfällen som uppstår där det kan vara svårt att efterfölja lagen till 100 procent. Då är det bra med sunt förnuft. Så länge samtliga inblandade i situationen är överens.

Jag själv tillbringar en del tid på vägen som bilist, passagerare, cyklist och löpare och gångtrafikant. Det är de fem huvudsakliga sätten jag tar mig fram på. Det är ett sätt av de jag listar upp ovan som är extra intressant och det är cyklist.

Att cykla på landsväg är förenat med ansvar, precis som att köra bil. Vi är båda trafikanter och bör visa varandra hänsyn och kommunicera. Tyvärr finns det både cyklister och bilister som inte riktigt har förstått att vi båda faktiskt får plats utan att behöva kriga för det, många gånger med riskfyllda manövrar. Jag cyklade tidigare mycket i större klungor som kunde innehålla runt 20 cyklister. En prydlig klunga av den storleken kan vara runt 25 meter lång. D.v.s. som en stor lastbil. Hastigheten på klungan varierar beroende på hur starka cyklisterna är, vind, kupering etc. Men allt mellan 25-45 km/h är fullt normalt. På små slingriga vägar kan det vara svårt att köra om, absolut. Precis lika svårt som att köra om en traktor med två släp, som innehar ungefär samma längd och hastighet. ”Att cykla i klunga

En skillnad är att man snällt lägger sig bakom traktorn och väntar till lämpligt ställe för omkörning. Hamnar man däremot bakom cykelklungan så har man inte samma tålamod utan klämmer sig gärna förbi med ett avstånd i sidled på mindre än 50 cm. Tutan ska helst också användas i samma omkörning. Endast en hand på ratten då den andra är fullt upptagen med att vinka med ett finger. OBS, innan ni nu tar ett djupt andetag och säger att ”Nä, så kör jag minsann inte…” så är det ytterst få av alla bilister som gör enligt ovan. Nästan alla kör med gott omdöme. Men tyvärr är det de med dåligt omdöme som syns och märks mest. Stort tack till alla er andra.

I dag cyklar jag nästan uteslutande ensam, då kan jag efterleva regelverket på ett mycket bättre sätt. Men även då möts jag av bilister som inte tycker att jag borde vara där. Omkörningar på raka fina vägar utan möte sker onödigt nära ibland.

Jag får ofta frågan ”Varför måste ni alltid cykla i bredd”. Ja du, det finns en del anledningar till det. En är att vi hjälper varandra att hålla ett högre tempo och för att vi inte tar större plats under tiden vi roterar runt i klungan. Skulle 25 cyklister ligga på ett långt led så hade det tagit dubbelt så lång tid att köra om samtidigt som växlingarna i klungan hade blivit mycket riskfyllda.

Tyvärr finns det ju cyklister som beter sig illa på vägen och detta retar så klart upp bilisten, det har jag full förståelse för, blir själv irriterad när jag ser det. Cyklister som inte stannar vid stopp, kör mot rött ljus, på fel sida om refuger, ligger 3-4 i bredd, cyklar utan hjälm. Det är INTE ok. Hörni som cyklar på det viset. Kom inte och hävda er plats på vägen. Lagen gäller er också och dessutom gör ni skit för oss som sköter oss. Skärpning!

Sista delen, jag lovar. Frågan som också dyker upp är ”Det finns en cykelbana, varför cyklar du inte där” Jo, för det mesta försöker jag att använda dem, men det finns cykelbanor som är totalt livsfarliga att cykla på om du håller högre hastigheter. Många gånger ligger cykelbanan mellan vägen och skymda utfarter. Det kommer ut allt möjligt från utfarterna. Bilar, cyklar, barn, bollar, djur etc. Det finns inte en chans att hinna stanna eller väja för detta om vi ligger för nära utfarten. Då är det mycket säkrare och tryggare att cykla på vägen, för där är vi allt som oftast betraktade som ett fordon. Många cykelbanor är dessutom kombinerade gång och cykelbanor och där kan precis allt hända. Att köra på någon när du kommer i 30km/h på cykel är inte kul för någon av parterna.

Förlåt om detta inlägg blev långt eller om jag retade upp någon. Jag skulle egentligen kunna skriva precis lika mycket till om ämnet men då hade ni tröttnat ännu mer på mig 😉 Är det något ni vill diskutera mer om ämnet så skriv en rad nedan.

Må gott och krama varandra i trafiken.

 

 

1 kommentar

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras