Hur når du dina målsättningar?

En enkel fråga med ett betydligt mer komplicerat svar. Det finns inget enkelt svar på från heller. Man skulle egentligen kunna säga att det är en fråga med precis lika många svar som antal personer den ställs till. Att nå sina målsättningar är oerhört individuellt inte minst med tanke på att vi alla har olika förutsättningar och efter det självklart olika mål. Det som för en individ är ett högt uppsatt mål kan för en annan individ vara en lätt match att klara av. En av det viktigaste sakerna inom att sätta upp mål är att inte jämföra sig med andra individer. Oavsett vilket så finns det lite grunder kring att sätta mål som trots allt är rätt så generella. Jag kommer att ta upp lite av mina egna erfarenheter i detta inlägg.

Jag började här – ca 105 kg tung och noll kondition!

Det allra största felet man oftast gör är som jag skrev ovan, att jämföra sig med andra. Visst, det funkar kanske på vissa nivåer. Men som jag, en glad motionär, så har jag lärt mig att den enda jag kan jämföra mig med är mig själv från i går. Vi har alla väldigt olika bakgrund och förutsättningar och med det också väldigt olika mål. Själva målet, att sätta upp det kräver lite mod, men mest sunt förnuft. Sätt ett realistiskt mål. En viktig detalj för att nå slutmålet är att ha mindre delmål. Det gör att målet du satt upp i slutet inte verkar så tufft som det kanske kändes när du satte det. Det gäller oavsett vad du satt målet inom, viktminskning, springa milen på en viss tid, simma en drömdistans etc.

Min absolut första triathlontävling.

Låt säga att du vill springa en mil på 60 minuter. En drömgräns för många motionärer som precis har börjat springa. Ett av de sista delmålen innan milen på 60 minuter är logiskt nog: Att springa en mil. Öka alltid distansen innan tempot. Du blir bra på det du tränar. Springer du 5 km varje gång och blir snabbare och snabbare på den distansen blir det tufft om du helt plötsligt ska springa en mil. Du kommer förmodligen att klara det, men ha svårigheter med farthållning och går troligen ut lite för hårt, vilket resulterar i att du är slut efter 6-7 km och sista delen blir bara ett jobbigt minne.

Målgången på mitt första och så här långt enda marathonlopp

Under dina pass på väg mot målet kommer du att tänka. Hur sjutton ska jag klara av att springa min mil på 60 minuter om tre månader? Denna tanke dyker upp när passet är som jobbigast. Men tänk efter. Det är inte nu du ska klara av målet. Ta målen i rätt ordning. Delmålen första och huvudmålet sist. Berätta gärna om dina mål. Det ger dig en extra kick för att nå dem. Du får pepp av de som hör eller läser det och det gör samtidigt att det är svårare att backa ur.

Min första medeldistans triathlontävling. 1900 m simning, 90 km cykel och 21,1 km löpning.

Till sist, och kanske viktigast av allt. Glöm inte bort vem du gör detta för. Du tävlar mot dig själv och acceptera motgångarna precis om att du firar framgångarna. Njut på vägen och ha kul och ge aldrig upp.

Målgång i senaste triathlonloppet i Polen. En bra putsning av mitt personbästa.
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras